آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا است و در نگاه جهانی نیز بعد از ایالات متحده، چین و ژاپن، چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته میشود. آلمان قدرت رقابتی بالای خودش و شبکه ارتباطی بزرگی که ساخته است را مدیون نوآوری قوی و اهداف ویژه صادراتی خود است. بیشتر از نیمی از فروش و صادرات این کشور را صنایع خودروسازی، مهندسی مکانیک، صنایع شیمیایی و تکنولوژی صنایع پزشکی تشکیل میدهد. در سال 2014 تنها کشور های چین و ایالات متحده رقم صادراتی بالاتری را از آن خود کردند. سالیانه در حدود  80 میلیارد یورو سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه (R&D) انجام میشود که این خود یکی از دلایل اصلی استمرار پیشرفت این کشور در صنعت و اقتصاد است. بسیاری از شرکت های آلمانی خود را برای صنعت 4.0 آماده میکنند که طبق آن تولید و حمل و نقل، نوسازی شده و بسمت دیجیتالیزه شدن هر چه بیشتر میرود. حال این سوال مطرح میشود که دلیل پیشرفت آلمان با وجود نابودی کامل آن در سال ۱۹۴۵ چیست. بعنوان دلایل اصلی پیشرفت آلمان میتوان به این موارد اشاره کرد.

۱. سیستم تحصیلی

رشد اقتصادی مثبت آلمان توسعه بازار کار را در پی داشته است. آلمان در میان کشورهای اتحادیه اروپا بالاترین نرخ اشتغال را داراست و با کمترین درصد بیکاری جوانان روبرو است. این امر ارزش تحصیل دوگانه‌ (تحصیل و کار همزمان) را به جهانیان نشان داده و باعث شده است که بسیاری از کشورها از این سیستم اقتباس کنند. عواملی مانند دسترسی به کارگران ماهر، زیرساخت های پیشرفته و امنیت حقوقی ویژگی هایی هستند که آلمان را در بسیاری از رتبه بندی های بین المللی در رده های بالا جای میدهد.

۲. مدل اقتصادی

از سال 1949، مدل اقتصادی بازار اجتماعی اساس سیاست اقتصادی آلمان است. اقتصاد بازار اجتماعی کارآفرینی را تضمین کرده و  برابری اجتماعی را به ارمغان می آورد. این مفهوم را صدراعظم سابق آلمان، لودویگ ارهارد، در دوران پس از جنگ جهانی مطرح و پیاده سازی کرد که  توسعه و موفقیت این کشور را منجر شد. آلمان به طور فعال به جهانی شدن کمک کرده و به یک سیستم اقتصادی جهانی پایدار و فرصت عادلانه برای همه، متعهد است.

۳. شرکت های کوچک و متوسط

ستون اصلی و ساختار اساسی کسب و کار آلمان را شرکت های متوسط آلمانی تشکیل میدهند که 99 درصد از تمام شرکت ها را شامل میشوند. شرکت های کوچک و متوسط به یاری کمپانی های بزرگ رفته تا به کمک یکدیگر بازار بورس فرانکفورت DAX را تشکیل دهند که به عنوان مهم ترین مرکز مالی در قاره اروپا شناخته میشود.

دلایل اصلی پیشرفت این کشور صنعتی بی شک محدود به این سه مورد نمیشود ولی از نگاه دولتی میتوان این سه مورد را حائز اهمیت دانست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *