کارخانه شرکت فلکس واگن Volkswagen

معرفی شرکت فولکس واگن یا فلکس واگن

شرکت فلکس واگن یا Volkswagen (در زبان فارسی نام فلکس واگن به اشتباه به فولکس واگن شناخته می شود.) که از دید لغوی به معنی اتومبیل مردم مباشد، یکی از معروف ترین شرکت های خودرو سازی در سطح جهانی میباشد. این شرکت که بصورت سهامی عام فعال است، پر سود ترین شرکت آلمانی در سال های 2009 و 2010 بوده و بزرگ ترین تولید کننده اتومبیل در اروپا میباشد. سود خالص شرکت فولکس واگن در سال 2010 میلادی، مبلغی بالغ بر 6.835 میلیون یورو بوده است. این شرکت در سال 2014، 592.586 کارمند به استخدام خود داشته. گردش مالی فولکس واگن یا بصورت کوتاه شده فآو وِ (VW) در سال 2014، 202.5 میلیارد یورو برآورد شده است.

خاستگاه شرکت فولکس واگن امروزی در اصل شرکتی است که با همکاری حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان برای طراحی و ساخت اتومبیلی برای مردم توسط آقای فردیناند پورشه در 28 می سال 1937 میلادی در شهر برلین، ثبت شد. ایده ی اتومبیلی برای مردم به این دلیل مورد حمایت حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان (نازی) قرار گرفت که آدلف هیتلر در بیست و چهارمین همایش اتومبیل و موتور برلین درخواست کرده بود که متخصصین آلمانی برای عموم مردم اتومبیلی طراحی کنند که بتواند با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند، دارای 4 صندلی برای خانواده باشد، مصرف مناسب بنزین و از همه مهم تر قیمتی کم تر از 1000 مارک داشته باشد.

در طول جنگ جهانی دوم کارخانه فولکس واگن فعالیت اتومبیل سازی خود را متوقف و به تولید محصولات جنگی و به صورت ویژه هواپیما جنگی فاو1 (V1) پرداخت. در این زمان حدود 20000 کارگر بصورت اجباری در این شرکت مشغول تولید محصولات جنگی شدند.

بعد از جنگ جهانی دوم 93 درصد از ماشین آلات این شرکت هنوز قابل استفاده بودند پس به کمک همین ماشین آلات در سال 1945 آولین فولکس قورباغه ای (Käfer) تولید شد. البته در سال های اول بعد از جنگ جهانی دوم آینده فولکس قورباغه ای و شرکت فولکس واگن متزلزل مینمود. در آن زمان دو شرکت هامبر و فرد به دنبال خرید کارخانه ی ولکس واگن بودند که البته بدلیل نزدیکی این کارخانه به دولت شوروی سابق و کم دانستن کیفیت فولکس قورباغه ای، از خرید آن منصرف شدند.

در 22 آگوست سال 1960 شرکت فولکس واگن که تا آن زمان به صورت مسولیت محدود (GmbH) فعال بود به بورس اوراق بهادار (Aktiengesellschaft) پیوست. 20 درصد از سهام شرکت فولکس واگن امروزه به دولت آلمان و ایالت نیدرزاکسن تعلق دارد. ایالتی که ولفسبورگ جزوی از آن است.

امروزه شرکت های اسکودا (Skoda)، بنتلی (Bentley)، آودی (Audi)، بوگاتی (Bugatti)، پورشه (Porsche)، اسکانیا (Scania)، من (Man)، لامبورگینی (Lamborghini)، دوکاتی (Ducati) و گیوگیارو (Giugiaro) به شرکت فولکس واگن تعلق دارند.

مدیریت شرکت فولکس واگن امروزه در برج اداری فاو و (VW) در ولفسبورگ انجام میپذیرد.

6 فکر می‌کنند “معرفی شرکت فولکس واگن یا فلکس واگن

  1. بازتاب: معرفی شرکت زیمنس - صنعت ایران و آلمان

  2. بازتاب: اتومبیل های آلمانی بزودی ساخت ایران؟ - صنعت ایران و آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *