رله های حفاظتی نسل جدید زیمنس با نام تجاری SIPROTEC 4 دارای انواع مختلفی از رله های  مبتنی بر پردازنده میکروپروسسوری  می باشند. رله حفاظتی سیپروتک 7SJ62 نیز مربوط به همین نسل است. نرم افزاری که برای پیکربندی این نسل از رله های زیمنس(SIPROTEC 4) مورد استفاده قرار می گیردDIGSI 4 نام دارد که بر روی کامپیوتر نصب می گردد و از طریق یک کابل اطلاعات بر روی رله مورد نظر قرار می گیرند. با استفاده از امکانات برنامه نویسی از طریق زبان CFC می توان ورودی ها ، خروجی ها ، تریپ ها و… را تنظیم و سیستم حفاظتی مورد نیاز را طراحی کرد. البته تنظیم برخی رله ها نیز به صورت دستی و با استفاده از کلیدهایی که بر روی رله تعبیه شده انجام می گیرد.

SIPROTEC 4 7SJ62 یک رله حفاظت عددی (numerical) می باشد که در دسته بندی سایت زیمنس در شاخه رله های overcurrent and feeder protection  واقع شده است و می تواند برای حفاظت خطوط در شبکه های فشار قوی و متوسط استفاده شود. همان طور که می دانید یک سیستم قدرت از نظر نحوه اتصال نقطه نول به زمین به سه دسته تقسیم می شود:

  • زمین نشده یا ایزوله
  • مستقیما زمین شده
  • زمین شده با مقاومت یا راکتور

که رله مورد نظر در هر سه نوع شبکه قابل استفاده می باشد.

در زمینه حفاظت موتور این رله برای ماشین های آسنکرون با سایز های مختلف مناسب می باشد .در زمینه حفاظت ترانسفورمر نیز این رله تمامی توابع حفاظتی پشتیبان برای حفاظت دیفرانسیل ترانسفورمر را مهیا کرده و با تشخیص جریان هجومی از عملکرد نابجای رله جلوگیری می کند و همچنین خطای اتصال کوتاه، خطای زمین امپدانس بالا و خطاهای عایقی ترانسفورمر را تشخیص می دهد.

کاربر می تواند با استفاده از زبان برنامه نویسی CFC و توابع حفاظتی، کنترل کلیدهای قدرت و سایر وسایل سوئیچینگ را به دست گیرد و همچنین می تواند پیغام هایی را برای نمایش حالات مختلف عملکرد رله در نمایشگر رله ایجاد کند.

توابع حفاظتی رله مورد نظر شامل موارد رو به رو می باشد: اضافه جریان، اضافه جریان جهتی، آشکار ساز خطای زمین جهتی، جابجایی ولتاژ، خطای زمین متناوب ، خطای زمین متناوب و جهتی، خطای زمین امپدانس بالا، تشخیص دهنده جریان هجومی، حفاظت موتور، اضافه بار، مانیتورینگ دما، اضافه ولتاژ یا افت ولتاژ، افزایش یا افت فرکانس، نرخ تغییرات فرکانس، حفاظت توان، خطای کلید قدرت، توالی منفی، مانیتورینگ توالی فاز، چک سنکرونیزم و… قابل ذکر است که این توابع در استاندارد های مختلف با علائم و اعداد خاصی مشخص شده اند. دو استاندارد مشهور که اکثر تولید کنندگان، توابع حفاظتی رله را بر اساس آنها معرفی می کنند شامل موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و کمیسیون الکتروتکنیک بین المللی (IEC) می باشند. برای مثال در استاندارد ANSI حفاظت اضافه جریان را با کدهای 50 و 51 نشان داده است.

برخی دیگر از ویژگی های SIPROTEC 4 7SJ62 به شرح زیر می باشد:

  • وضعیت المان های کلیدزنی در صفحه نمایش به صورت گرافیکی نشان داده می شود.
  • رله را می توان با استفاده از صفحه کلید، ورودی های باینری، نرم افزار DIGSI 4 و سیستم اسکادا کنترل کرد.
  • دارای منطق تعریفی به وسیله کاربر که با استفاده از CFC صورت می گیرد.

رله SIPROTEC 4 7SJ62 علاوه بر وظایف نظارتی کارهای مانیتورینگ و کنترلی هم انجام می دهد بنابراین با تشخیص به موقع خطا و جلوگیری از گسترش آن می توان منبع تغذیه قابل اطمینان برای مصرف کنندگان فراهم کرد.

انواع دیگر سری سیپروتک زیمنس:
رله حفاظتی زینمس SIPROTEC 7SJ600

برای خرید مستقیم رله های حفاظتی سری SIPROTEC 4 از آلمان، متوانید با شرکت DESC GmbH واقع در شهر هانوور آلمان تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *