این که رله حفاظتی چیست و سوالات نظیر آن مثل این که اصلا بطور کلی تجهیزات حفاظتی چه کمکی به سیستم های برقی می کنند، یکی از سوالاتی است که برای هر که درباره مطالب برقی تحقیق می کند، بوجود می آید. چه دانشجویان ترم های اول مهندسی و چه تجاری که نام این محصول صنعتی را به کرات می شنوند. به عنوان نمونه رله حفاظتی زیمنس آلمان این روز ها به عنوان یکی از پرکیفیت ترین رله ها و تجهیزات حفاظتی شمرده می شود. دلیل این که چرا به عنوان نمونه نام رله های حفاظتی زیمنس زیاد در صنعت برق شنیده می شود، این است که این محصول صنعتی اهمیت ویژه ای برای این صنایع دارد. استفاده از محصولات کم کیفیت و یا حتی متوسط، می تواند باعث ضرر های بزرگ اقتصادی در تجهیزات برقی شود.

این دستگاه در مسیر اتصال دستگاه ها و کالا های برقی قرار می گیرد و در برابر اتصالی در مدار و آسیب های ناشی از اختلالات شبکه برق از این دستگاه ها محافظت می کند. به این صورت آن بخش از سیستم که دچار مشکل شده است، از سیستم جدا شده و آسیب های احتمالی به قطعات دیگر به حداقل میرسد. به این ترتیب باقی شبکه وظیفه ی خود را انجام داده و شبکه بمانند قبل استوار و ثابت می ماند.

یکی از دلایل این که رله حفاظتی زیمنس به عنوان یک شرکت آلمانی چه در صنعت برق ایران و چه در کشور های دیگر بر سر زبان ها قرار دارد، تاریخ و گذشته پیدایش این محصول است. در سال 1923 برای اولین بار رله حفاظتی در کشور آلمان طراحی، ساخته و استفاده شد. شبکه های برق که در این زمان شروع به رشد چشمگیری کردند، به مرور زمان نیازمندی غیر قابل انکار این قطعه را نشان دادند. با گذشت زمان و رشد و توسعه شبکه های برقی و ادامه تحقیقات درباره این قطعه، شرایط جدیدی برای به کار افتادن رله های حفاظتی شناخته شد. این که رله ها چه زمانی فعال می شوند تابعی از آمپندانس مکان کارگذاری آن در مدار است.

در ابتدا رله حفاظتی بصورت مکانیکی فعالیت می کرد ولی امروزه این رله ها در حال جایگزینی با مدل جدید آن است که برای شناسایی زمان عمل کردن به میکروکنترلر مجهز است. از ویژگی های رله های حفاظتی میکروالکترونیکی می توان به سرعت عمل کردن، قابلیت ثبت زمان عمل کردن و ثبت دلایل و اعداد و ارقام بوجود آمدن خطا، اشاره کرد.

برای تهیه رله حفاظتی زیمنس می توانید به شرکت های متفاوت موجود در ایران رجوع کنید و یا این که با ایجاد تماس مستقیم با نماینده های زیمنس در آلمان اقدام به خرید نمایید. مزیت های اصلی ایجاد ارتباط با شرکت های آلمانی که در تامین رله و قطعات حفاظتی فعالیت می کنند، قیمت و شرایط خرید مناسبت تر و مهم تر از آن قابلیت اعتماد بالا به کیفیت این محصول حساس صنعتی است. فقط توجه داشته باشید که محصولاتی که بصورت قانونی و با کیفیت اصلی شرکت زیمنس و دیگر شرکت های آلمانی هستند، باید در ضمیمه ی ارسال، دارای کاغذی به نام “بافا” باشند. این برگه توسط اداره ی صادرات آلمان صادر شده و دریافت آن برای صادرات به ایران الزامی است. در هنگام خرید چه از شرکت های ایرانی و چه از نمایندگان مستقیم در آلمان، از وجود این برگه حساس اطمینان حاصل نمایید.

9 فکر می‌کنند “رله حفاظتی چیست و نحوه خرید رله حفاظتی زیمنس

  1. بازتاب: معرفی شرکت زیمنس - صنعت ایران و آلمان

  2. امیر

    واقعا اطلاعات مفیدی بود من چند وقته تو برد های الکترونیکی اسم رله رو میشنشدم اما نمیدونستم چیه.مرسی از اطلاعاتتون

  3. بازتاب: رله های حفاظتی زینمس SIPROTEC 4 7SJ62 - صنعت ایران و آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *