رله حفاظتی زینمس SIPROTEC 7SJ600 یک رله اضافه جریان عددی ( numerical ) است. این رله علاوه بر این که به عنوان حفاظت اولیه در حفاظت موتور، ترانسفورمر و شبکه های توزیع شعاعی به کار می رود به عنوان حفاظت ثانویه (پشتیبان) در حفاظت دیفرانسیل ژنراتور، موتور، ترانسفورمر، باسبار و فیدر( feeder ) نیز استفاده می شود.

رله SIPROTEC 7SJ600 علاوه بر حفاظت اضافه جریان زمان معین و زمان معکوس حفاظت توالی منفی و اضافه بار را فراهم می سازد بنابراین تجهیزاتی مانند موتور می توانند در مقابل بارگیری بیش از حد و غیرمتقارن حفاظت شوند. اکثر خطاهای اتصال کوتاه دارای جریانی بیش از حداکثر جریان بار می باشند ولی گاهی خطای اتصال کوتاه غیرمتقارن با جریانی کمتر از حداکثر جریان بار اتفاق می افتد، این رله با قابلیت اطمینان بالا علاوه بر تشخیص این گونه خطاها، قطع فاز را نیز تشخیص می دهد. مشخصه های اضافه جریان می توانند به صورت اختصاصی برای جریان فاز و یا جریان ارت مورد استفاده قرار گیرند که هر کدام از این مشخه ها دارای عملکرد مستقل می باشند.

در زمینه حفاظت فیدر رله مورد نظر دارای توابع حفاظت اضافه جریان، حفاظت خطای زمین، حفاظت اضافه بار، حفاظت توالی منفی، نظارت مدار تریپ، پیکاپ بار سرد و اتوریکلوزر می باشد و برای حفاظت موتور نیز دارای دو تابع نظارت زمان استارت و قفل روتور می باشد پس با این رله می توان کابل ها را در برابر اضافه بار و موتورها را در برابر اضافه بار، طولانی شدن زمان راه اندازی و جریان توالی منفی محافظت کرد. برای تنظیم و کنترل رله نیز می توان از صفحه کلید، نرم افزار DIGSI 4 و یا سیستم اسکادا استفاده کرد.

ترانسفورمر جریان (CT) که برای این رله استفاده می شود می تواند 1 یا 5 آمپر باشد که با استفاده از جامپر درون رله این امر را تنظیم می کنند. مانیتورینگ پیوسته سخت افزار و نرم افزار رله باعث اعلام سریع خطاهای داخلی رله می شود و این امر در بهبود قابلیت اطمینان رله نقش به سزایی دارد. در خطوط هوایی به دلیل امکان برطرف شدن خود به خود خطا از اتوریکلوزر استفاده می شود که این رله دارای فانکشن اتوریکلوزر می باشد و امکان باز و بسته شدن اتوماتیک کلید تا حداکثر نه بار را فراهم می کند البته این فانکشن به صورت اختیاری می باشد و در صورت عدم نیاز می توان از این قابلیت رله صرف نظر کرد و هزینه کمتری پرداخت. از لحاظ سازگاری الکترومغناطیسی( EMC )، مقاومت در برابر شک ها و استرس های مکانیکی و سازگاری با تغییرات آب و هوایی رله مذکور مورد تایید استانداردهای بین المللی (ANSI,IEC,IEEE) می باشد.

از دیگر ویژگی های رله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای سیستم پردازش به صورت میکروکنترلر 16 بیتی می باشد.
  • در برابر جریان های شارژ و هجومی و امواج گذرا فرکانس بالا موجود در جریان اندازه گیری شده مقاوم است.
  • دارای مشخصه زمان تریپ قابل انتخاب می باشد.
  • عملکرد و تنظیمات ساده با استفاده از پنل کاربری یا کامپیوتر شخصی انجام می شود.
  • دارای قابلیت ذخیره اطلاعات مربوط به خطاها در حین و بعد از وقوع خطا در شبکه می باشد. (اطلاعات مربوط به هشت خطای آخر ذخیره می شوند)
  • مانیتورینگ پیوسته سخت افزار و نرم افزار رله صورت می گیرد.
  • پردازش تمام دیجیتال اطلاعات بدست آمده از مقادیر اندازه گیری شده انجام می شود.

 

انواع دیگر سری سیپروتک زیمنس:
رله های حفاظتی زینمس SIPROTEC 4 7SJ62

برای خرید مستقیم رله حفاظتی زینمس SIPROTEC 7SJ600 از آلمان، متوانید با شرکت DESC GmbH واقع در شهر هانوور آلمان تماس حاصل نمایید.

یک دیدگاه دربارهٔ «رله حفاظتی زینمس SIPROTEC 7SJ600»

  1. بازتاب: رله های حفاظتی زینمس SIPROTEC 4 7SJ62 - صنعت ایران و آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *