وب سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران هر ساله آمار مربوط به واردات و صادرات کشور را به صورت مشخص ارائه می کند. طبق آمار منتشر شده برای سال 1393 که البته در وب سایت این سازمان همچنان به عنوان آمار مقدماتی در دسترس است، مجموع واردات و صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران بیش از 100 میلیارد دلار بوده است. از این عدد مبلغ 49,744 میلیارد دلار به صادرات و 52,477 میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است. این آمار نشان می دهد که صادرات کشور در مقایسه با سال 1392 که مبلغی بالغ بر 41,848 میلیارد دلار بوده، رشد 18.8 درصدی داشته است. در همین دوره ی زمانی، واردات نیز به نسبت سال 1392 که مبلغ 49,709 میلیارد دلار بوده، رشد 5.5 درصدی داشته است. مقدار کل تجارت غیر نفتی ایران در سال 1393 حدو 102 میلیارد دلار بوده است.

صادرات و واردات ایران در سال های 1393 و 1392 خورشیدی

صادرات ایران در کالا های غیر نفتی نیز همان گونه که انتظار می رود عمدتا به شکل میعانات گازی و محصولات پتروشیمی می باشد که حدود 67 درصد از از این رقم را در بر میگیرد. دیگر محصولات نفتی چون گا بوتان و یا قیر نیز سهمی 10 درصدی از مجموع صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص داده است.

در ضمینه ی واردات نیز بزرگترین رشد در مقایسه با سال 1392، مربوط به محصولات کشاورزی بوده است.

همان طور که از این اعداد میتوان برداشت کرد، ایران در سال 1393 در ضمینه ی تجارت جهانی وارد فاض جدید و قوی تری به نسبت سال های گذشته شده است. این نشان دهنده ی فرصتی بسیار مناسب برای شروع ایجاد مناسبات اقتصادی جدید برای تجار ایرانی است.

ایران به عنوان کشوری که سهم عمده ی صادرات آن را نفت و محصولات مشتق از آن تشکیل می دهد، میتواند برای تجار بسیاری از کشور ها حائز اهمیت باشد چرا که به عنوان نمونه محصولی مانند آسفالت از مقدار زیادی قیر تشکیل شده است. توافق هسته ای که در ماه مارچ، پیشنویس آن تنظیم شد می تواند سکوی پرتابی برای افزایش دوباره ی صادرات غیر نفتی ایران در سال 1394 باشد.

در سال 1393 همچون  سال قبل از آن، اولین شریک تجاری ایران کشور چین بوده است. چین که در محصولات مختلف و به صورت کاملا مشخص در تولید محصولات الکترونیکی رشد چشمگیری داشته تا آن جا که حتی در سال 2015 کشور شریک نمایشگاه سبیت 2015 بود، بخشی بزرگ از نیاز خود را در محصولات غیر الکترونیکی از ایران تامین می کند. افزایش 23 درصدی صادرات غیر نفتی ایران به چین نشان دهنده ی این ارتباط نزدیک بین دو کشور است.

حدود 92 درصد از صادرات غیر نفتی ایران در سال 93، راهی کشور های آسیایی شده که البته نشان دهنده ی صادرات بسیار کم ایران به دیگر قاره ها است. از این رو می توان گفت که ارتباط صادراتی از ایران به اروپا به ویژه آلمان نیازمند کمک تجار برای افزایش است. از آن جایی که صادرات غیر نفتی ایران به اروپا در سال 93 افزایش 33 درصدی داشته، می توان گفت که بازار اروپا پتانسیل واردات از ایران را داراست و اکنون فرصت بسیار مناسبی برای تجار است که محصولات ایران را به اروپا عرضه کنند.

4 فکر می‌کنند “رشد چشمگیر تجارت خارجی غیرنفتی ایران

  1. علیرضا نیکنام

    به نظر من اقتصاد ایران تو یک سال یا دو سال درست نمی شه بلکه سال ها زمان میبره تا به رشد برسیم. اقتصاد امریکا 200 سال طول کشید تا الآن اینجوریه
    بنابراین پیشرفت های خوبی هم تا حالا نسیب ما شده است ما فقط باید صبر داشته باشیم
    پایان

  2. مهناز

    امیدواریم که کشور عزیزمون کم کم ازفروش نفت به کشورهای مجاور بینیاز بشه وجوانان عزیزمون راه پیشرفت بدون نفت رو پیداکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *