تقریبا اشتغال به هر حرفه ای در آلمان مستلزم گذراندن دوره های مربوط به آن در مراکز آموزشی مجاز است. از آشپزی گرفته تا آرایشگری، از فروشندگی تا  تعمیرکاری و به طور خلاصه هر شغلی  نیاز به گواهی آموزش حرفه ای و گذراندن دوره های مربوطه دارد که اصطلاحا به آن Ausbildung می گویند.

در رابطه با نظام آموزش مهندسی در صنعت برق آلمان، بخش مهمی از آموزشهای صنعت برق توسط موسسه KWS که مخفف KraftWerkSchule یا مدرسه نیروگاه است انجام می شود که گواهی های آموزش صادره توسط آن در صنعت کاملا معتبر است. این موسسه به صورت غیر انتفاعی تاسیس شده است و هدف آن هم ارائه آموزشهای حرفه ای و تخصصی در زمینه آموزش پایه ای (دوره های طولانی مدت مثلا 7 ماهه) برای کسانی که نیروگاهها و پستهای برق را راهبری و اداره می کنند و هم ارائه دوره های باز آموزی و به روز آوری تواناییهای کارکنان صنعت که به صورت کوتاه مدت یا سمیناری برگزارمی شود، می باشد.

جالب است که در کنار اهداف آموزشی فوق دو مسئله آموزش حفظ محیط زیست و آموزش ایمنی در مقابل حوادث نیز در اساسنامه این موسسه اصل شناخته شده است.

تمام نیروگاهها، شرکتها و موسساتی که عضو موسسه فوق شده اند و سالانه حق عضویت می پردازند برای شرکت در دوره های موسسه KWS از تخفیف حدود 20 درصد استفاده می کنند ولی در هر حال آموزش کارکنان جدیدالاستخدام و نیز بازآموزی حین خدمت کارکنان این شرکتها توسط موسسه مذکور انجام می شود.

درسالهای اخیرآموزش مجازی یا الکترونیکی E-Learning نیز در موسسه مذکور رایج شده است.

از نکات مهم دیگر در این رابطه استفاده از سیمولاتورهای مختلف در آموزش اپراتورها و مهندسین شیفت نیروگاههاست. در این موسسه انواع نیروگاهها توسط نرم افزار سیموله شده و داوطلبان از طریق این سیمولاتورها قبل از اشتغال، آموزشهای لازم برای کنترل و بهره برداری از نیروگاه را فرا می گیرند و نتیجه مانورهای احتمالی در هنگام کار را به صورت شبیه سازی شده ملاحظه می کنند.

علاوه بر مراکز آموزشی مثل آنچه در مورد KWS که صرفا یک موسسه آموزشی است، بعضی شرکتها نیز حرفه کاری خود را به صورت دوره فنی و حرفه ای در محیط کاری آن شرکت ارائه می کنند و حتی حقوق مختصری نیز به آموزش گیرنده در مدت آموزش پرداخت می کنند که البته در این رابطه از حمایتهای دولتی برخوردار می شوند. این شرکتها و موسسات نبز مجاز به ارائه گواهی های فنی و حرفه ای می باشند.

جالب است بدانید که داشتن چنین گواهینامه های فنی گاهی برای کاریابی از مدارک دانشگاهی هم برای شرکتهایی که نیاز به نیروی کار دارند ارجحیت بیشتری دارد.

6 فکر می‌کنند “درآمدی بر آموزش مهندسی در صنعت برق آلمان و لزوم الگوگیری از آن در ایران

  1. سید جمیل احمدی

    خیلی ممنون از پست شما.لطفا در خصوص رشته مهندسی مکانیک و مراکز آموزشی حرفه ای و تخصصی صنعت مکانیک و تاسیسات مکانیک و راه های ارتباط با چنین مراکزی برای ارتقا فنی و گذراندن همچین دوره های به بنده اطلاعاتی بدهید
    ممنون

  2. فرشاد

    سلام آقای دکتر اکبری ……من یک سوال داشتم و سوالم این هستش که من مدرک 2800 ساعت در رشته برق صنعتی دارم آیا با این مدرک میشه برای کار در المان اقدام کرد یا نه؟ممنون از راهنمایی شما

    1. امین اکبری

      سلام. در کشور آلمان یکی از لازمه های اصلی برای کار، داشتن مدرک از خود آلمان هست. به همین دلیل هر چند این مدرک تاثیرگذار هست ولی داشتن از خود آلمان بیشتر توصیه می شود.

  3. حقیقت

    سلام اقای دکتر،من مهندسی برق دارم و میخواستم بدونم برای کار در المان بیشتر به کدام زمینه از رشته برق به نیرو احتیاج دارن،یا چه دوره هایی را من برای کار در آلمان بگذرانم بهتر است؟؟

    1. امین اکبری

      با سلام. همان گونه که در جواب به پاسخ قبلی اشاره شد یکی از لازمه های اصلی برای کار، داشتن مدرک از خود آلمان هست. مهم تر از این هم دانستن زبان آلمانی. به صورت کلی، توان فنی و زبانی لازمه فعالیت در هر کشور خارجی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *